Wraz z wprowadzeniem nowego logo pod koniec 2011 roku w opracowanej księdze znaku, ciemnoniebieskiemu kolorowi radcowskiemu przyporządkowany został odpowiedni numer z międzynarodowego systemu kolorów – czyli Pantone® 289*. Radcowski niebieski – jako kolor korporacyjny – ma całkiem ciekawą, 16-letnią historię, ale czy jest to kolor ulubiony i chętnie stosowany przez radców prawnych? W celu sprawdzenia tego zagadnienia przeprowadzono badanie polegające na odwiedzeniu ponad pół tysiąca stron internetowych kancelarii radcowskich. Wszystkie odwiedzone strony zapisano w formacie pdf i za pomocą odpowiedniego narzędzia pobrano próbki kolorów identyfikacji graficznych kancelarii. W przypadku braku logo pobrano kolor dominujący na danej stronie internetowej. Dwie pobrane próbki umożliwiły określenie barwy głównej oraz drugorzędnej w identyfikacji. Z uwagi na to, iż kolory pojawiają się w dziesiątkach najróżniejszych odcieni, często bardzo się różniących, na koniec badania wyniki pogrupowano według głównych barw, co pozwoliło na określenie ich procentowego udziału w całej badanej próbie oraz przygotowanie graficznej prezentacji wyników w postaci wykresu kołowego (rys. 2.)

Kolorowy zawrót głowy

Według wyników badania stron internetowych, najpopularniejszymi kolorami wśród radców prawnych są wszelkie odcienie granatowego i niebieskiego. Aż 33% stosuje te właśnie kolory, z czego trochę więcej niż połowa stosuje zgodne z Pantone 289, podanym w księdze znaku Krajowej Izby Radców Prawnych, lub bardzo do niego zbliżone. Pozostali stosują najróżniejsze odcienie niebieskiego, błękitu, cyjanu lub nawet turkusów – barwy, które znacząco odbiegają od korporacyjnego ciemnoniebieskiego. Przykłady próbek odcieni niebieskiego, pobranych z identyfikacji w zestawieniu z „KIRP blue”, przedstawiono na rys. 1. Ciemnoniebieski i niebieski łączony jest najczęściej w klasyczną kompozycję z szarym i białym lub innymi kolorami, np. brązem, pomarańczowym, zielonym, innymi odcieniami niebieskiego lub czarnym.

Skandynawskie połączenie

Drugim kolorem, wybieranym najchętniej przez radców prawnych (17%), jest kolor brązowy – jego najróżniejsze odcienie stosowane są w połączeniu z białym, czarnym, granatem, innymi brązami lub nawet różem. W identyfikacjach graficznych stosuje się również ponadczasowe, skandynawskie połączenie brązów z jaśniejszymi odcieniami niebieskiego. Kolor brązowy kojarzony jest z elegancją, organizacją, porządkiem i bezpieczeństwem, ale nie od zawsze cieszył się dużą popularnością. Jeszcze w Rzymie kolor brązowy kojarzony był z pulatti – biedotą, która musiała zajmować ostatnie rzędy podczas igrzysk. Chrześcijanie kojarzyli kolor brązowy z lenistwem i w ten sam kolor odziewali braci zakonnych. Obecnie brązowy cieszy się wielkim szacunkiem, porównywalnym z tym, którym darzymy najwyższej jakości szwajcarskie czekolady lub belgijskie praliny, i jest szeroko stosowany w identyfikacjach, które mają kojarzyć się z luksusem i niezawodnością.

Czerwony i jego towarzystwo

Na trzecim miejscu plasuje się kolor czerwony, który dominuje na 14% przebadanych stron kancelarii. Najczęściej pojawia się w towarzystwie szarego, czarnego, niebieskiego, białego lub żółtego. Najróżniejsze odcienie koloru czerwonego w identyfikacji i na badanych stronach internetowych łączone są z białym, szarym, czarnym lub niebieskim. Kolor czerwony kojarzony jest głównie ze sporym ładunkiem energii, sił witalnych, namiętnością, chęcią do działania. Jest to również kolor pomocy innym, wzmożonej uwagi, kolor życia. Jest to barwa pojawiająca się na większości flag państwowych oraz na znakach drogowych, które mają za zadanie ostrzegać lub zakazywać. Jest bardzo często stosowanym kolorem w identyfikacjach graficznych – od założonego przez Szwajcarów czerwonego krzyża, przez austriackiego Red Bulla, aż po amerykańską Coca-Colę – towarzyszy nam od wschodu do zachodu słońca.

Czarna trzynastka

Kolejny, najczęściej stosowany, kolor otrzymał wynik gorszy tylko o jeden punkt procentowy od czerwonego. Jednak liczby nie kłamią i „pierwsze miejsce poza pudłem” zajmuje kolor czarny – z wynikiem 13%. Czarny to kolor zimny, poważny i ciężki. Jest to kolor, który wzbudza poczucie luksusu, elegancji, trwałości, solidnego wykonania, często niedostępności i tajemnic. Najczęściej występuje w połączeniu z kolorem białym i szarym – takie zestawienie zapewnia maksymalną czytelność każdego znaku graficznego. Na odwiedzonych stronach internetowych czarny występuje również w połączeniu z żółtym, najróżniejszymi odcieniami granatu oraz niebieskiego. Obecnie wiele identyfikacji graficznych w najróżniejszych branżach zamyka się w klasycznej kompozycji black & white, podążając za filozofią takich firm, jak Braun lub Apple, które tworzą w myśl zasady: „mniej znaczy więcej”.

Szaro to widać

Kolejnym, piątym kolorem, najchętniej stosowanym przez radców prawnych na ich stronach internetowych jest kolor szary – młodszego brata koloru czarnego wybrało 8% badanych i występuje on zazwyczaj w połączeniu z granatem, niebieskim, brązem, zielonym lub pomarańczowym. Kolor szary jest kolorem neutralnym, biernym, stanowi niezrównany kontrast dla wielu innych barw, które bardzo zyskują w jego towarzystwie. Kolor zielony, jako główny kolor identyfikacji graficznej, wybrało 7% badanych kancelarii. Zielony jest kolorem kojarzącym się z poprawnością, elegancją, harmonią natury, siłą witalną oraz spokojem. Kolor zielony krzyczy z całych sił – wolność!, ale z drugiej, ciemniejszej strony jest bardzo formalny – to kolor wojska i służb mundurowych. Na stronach internetowych radców prawnych występuje w połączeniu z czarnym, białym, niebieskim lub szarym. Sześć procent odwiedzonych stron internetowych jako dominujący wykorzystuje kolor pomarańczowy. Jest to kolor przyjemny, radosny, nowoczesny i kojarzony ze świeżością, pomysłami, energią i działaniem. Kolory występujące na badanych stronach obok pomarańczowego to biały, czarny, brązowy i niebieski. Kolorem, który cieszy się najmniejszą, bo tylko 3-procentowej popularnością jako główny kolor stosowany na stronach radców jest kolor fioletowy. Pojawia się on w towarzystwie białego, szarego lub nawet czarnego.

Tło 6 MB

Podsumowując powyższe badanie, należy zwrócić uwagę na nie najlepszy wynik koloru korporacyjnego i kolorów do niego zbliżonych. Tylko około 17% kancelarii używa ciemnoniebieskiego koloru w identyfikacji graficznej. Logo Krajowej Izby Radców Prawnych pojawiło się na zaledwie 4% stron internetowych badanej próby, z czego na połowie zamieszczone jest w starej, nieobowiązującej już wersji. Zdarza się, że nie są zachowane podstawowe zasady stosowania znaku, np. tekst „wchodzi” w pole ochronne lub tło jest zbyt małe. Cieszyć może fakt, że obecnie obowiązujące logo pojawia się na stronach nowoczesnych, przygotowanych poprawnie od strony graficznej, często bardzo pomysłowych, cieszących oko również identyfikacją graficzną. Wygląd stron internetowych kancelarii radców prawnych jest bardzo zróżnicowany, jeśli chodzi o ich poziom graficzny oraz przygotowanie do publikacji w internecie. Zdarzają się takie, które wyglądają na trochę zapomniane, grafiki bywają umieszczane w niewystarczającej jakości, zdjęcia przygotowane są w nieodpowiedni sposób. Na stronach znalazło się nawet jedno lustrzane odbicie symbolu paragrafu oraz tło zajmujące, bagatela! 6 MB. Tyle pamięci powinno normalnie zajmować kilka dobrze przygotowanych witryn, a nie samo zdjęcie tła, które z uwagi na taki rozmiar znacznie spowalnia ładowanie całej www.

Profesjonalizm

Z drugiej strony, są kancelarie, które posiadają witryny skrojone na miarę, działające bez zarzutów, o bardzo wysokim poziomie estetycznym; eleganckie, nieprzeładowane zbędnym „szumem graficznym”. Są to często strony, na potrzebę których wykonano profesjonalne sesje zdjęciowe radców, na jednej ze stron nawet stroje zgodne są z kolorystyką identyfikacji graficznej kancelarii. Jak widać po odwiedzonych w celu badania stronach, radcowie coraz częściej przykładają sporą wagę zarówno do identyfikacji graficznej, jak i do nienagannego wyglądu strony, korzystają z pomocy profesjonalnych i bardzo kreatywnych projektantów graficznych, a zatem linia działania jest słuszna, ale częściej mogłaby być ciemnoniebieska.

 

* Kolor niebieski i jego znaczenie zostały szerzej opisane w artykule pt. „Radcowski pantone”, który ukazał się w 129. numerze „Radcy Prawnego”, we wrześniu 2012 roku.

Olgierd Zbychorski

Artykuł ukazał się w dwumiesięczniku Radca Prawny – nr 136 / 2013 r.

Link do dwumiesięcznika